| 1 PENGŐ |
| Nyers lapka adatai: |
| Címlet: |
1 pengő (peremezés nélküli) |
| Időszak: |
1941-1944 |
| Átmérő: |
23,7 mm |
| Vastagság: |
1,6 mm |
| Tömege: |
1,5 gramm |
| Anyaga: |
alumínium |
| Pereme: |
sima |
| Peremezve: |
nem |
| Vegyen egy ilyet: |
 |
| A címlet adatai: |
| Átmérő: |
23,7 mm |
| Vastagság: |
1,6 mm |
| Tömege: |
1,5 gramm |
| Anyaga: |
alumínium |
| Pereme: |
recés |
| |
|
Megjegyzés: A Soprontól alig
12 kilométerre található Fertőbozon élők a mai napig
jól tudják, hogy mit takar a „bozi pengő” kifejezés.
Ezzel a fogalommal illetik azokat a veretlen pénzérméket,
amelyet az Aranyvonat néven elhíresült vasúti szerelvénnyel
szállítottak volna 1945-ben Ausztriába. A veretlen érméket
tartalmazó ládákat szállító vagonokat azonban végül
mégiscsak lekapcsolták a szerelvényről, ám később az
állomáson álló néhány kocsi bombatalálatot kapott és
megsemmisült. A szerencsések a szétszóródott érmékből
a mai napig találhatnak egy-két darabot a Győr-Moson-Sopron
megyei település vasútállomásának környékén. - forrás:
honvedelem.hu.
Ez a darab is Fertőbozról származik!
A peremezett veretlen lapkák gyárilag kisebbek a kész
érménél, általában 0,5-1,0mm-el. A súlykülönbség tűréshatára
0,2g. Vannak olyan esetek, amikor picit több vagy kevesebb
a súlykülönbség, ez azért van, mert a nyers lapka nem
felelt meg a gyári követelmények, de az attól még az
egy adott címlet lapkája, amennyiben szakértő ezt a
tényt már megállapította. Az érmék anyagát elektormos
vezetőképesség méréréssel határozhatjuk meg pontosan! |
|
|
 |
Pontszám: 7

|
|